7 ord du bør være klar over i konflikthåndtering
Her er ordene du bør bruke oftere og ordene du bør unngå.
Av og til trenger vi metoder eller fremgangsmåter. Her er et utvalg. Kanskje du finner noe som passer deres situasjon?
Her er ordene du bør bruke oftere og ordene du bør unngå.
Se film og prøv Idébankens verktøy.
Et av de vanskeligste elementene i konflikthåndtering er å motta kritikk fra motparten. I en konflikthåndteringssamtale er det viktig at partene lytter til hverandre uten å avbryte og forsvare seg.
Bli bedre rustet til å møte konflikter med dette verktøyet.
Konflikter løses best når de håndteres som avtalt i "godværstider". Her er noen gode råd for konflikthåndtering.
Denne metoden kan hjelpe partene til å snakke om deres opplevelser, følelser og ønsker om forandring uten at de trår over den andres grenser.
Hvis det er snakk om en verdi- eller personkonflikt er beste løsning en respektfull samtale mellom partene. Samtalens formål er å få avklart hva konflikten handler om og å hjelpe partene med å leve seg inn i hverandres perspektiv og opplevelser. Samtalen skal ende med at de to partene lager avtale om hva de hver for seg kan gjøre annerledes i framtiden.
Er det snakk om en metode- eller ressurskonflikt kan du som leder bruke en problemløsnings- og forhandlingsprosess mellom to parter. Metoden gir deg teknikker i problemløsning som hjelper partene til å møtes og lage en felles avtale.